KIEDY KONIECZNE JEST PODJĘCIE SIĘ LASEROWEGO LECZENIA JASKRY?

laserowe leczenie jaskryJaskra jest schorzeniem prowadzącym do uszkodzenia nerwu wzrokowego. W jej przebiegu wzrok pogarsza się, aż w końcu może dojść do jego całkowitej utraty. Jaskra jest schorzeniem ciężkim do zdiagnozowania, ponieważ bardzo często nie daje żadnych objawów. Dotyka zarówno młode, jak i starsze osoby. Może być leczona farmakologicznie lub laserowo.

Kiedy wskazane jest laserowe leczenie jaskry?

W leczeniu jaskry zawsze celem jest obniżenie ciśnienia wewnątrzgałkowego, niezależnie od przyczyny powstania choroby. Jeszcze kilka-kilkanaście lat temu w większości przypadków leczeniem pierwszego rzutu było podawanie kropli przeciwjaskrowych. Badania wykonane w Wielkiej Brytanii przez ośrodek państwowy, niezależny od koncernów farmaceutycznych, udowodniły jednak – i to na bardzo dużej próbie pacjentów, że skuteczniejsze w leczeniu w jaskry są zabiegi laserowe. Cena jednego zabiegu jest oczywiście wyższa niż cena jednej buteleczki leku, dlatego wciąż wielu pacjentów, ale też i lekarzy z sobie znanych powodów, nadal preferuje leki. Może trochę zapominając, że zabieg wykonuje się raz na rok, dwa, trzy lata lub w ogóle jednorazowo, gdy tymczasem lek należy wciąż kupować, miesiąc w miesiąc – do końca życia.

Zabiegi – co wykazały wspomniane badania są w dłuższym okresie skuteczniejsze, tańsze, no i oczywiście bezpieczniejsze. Zabiegi nie powodują skutków ubocznych a leki – bardzo często.

Obecnie najczęściej wykonuje się laserowe leczenie jaskry dobrane do jej rodzaju.

W przypadku jaskry zamkniętego kąta i przy wąskim kącie komory przedniej o dużym ryzyku zamknięcia wykonuje się zabieg laserowy o nazwie irydotomiaNajczęściej wykonywanym zabiegiem laserowym jest selektywna laserowa trabekuloplastyka, w skrócie SLT. Metodę tę stosuje się do leczenia jaskry pierwotnej otwartego kąta JPOK – najczęściej występującego typu jaskry w Polsce, a także jaskry wtórnej PEX (pseudoeksfoliacyjnej) oraz jaskry wtórnej barwnikowej, jaskry normalnego ciśnienia JNC.

SLT to metoda nieinwazyjna, stymulująca okolice beleczkowania, pobudzając namnażanie się komórek żernych, które usuwają cząsteczki barwnika blokujące cyrkulację płynu. To z kolei ułatwia swobodny przepływ cieczy w gałce ocznej, dzięki czemu obniża się ciśnienie w oku. Zabieg selektywnej laserowej trabekuloplastyki trwa od 5 do 15 minut i jest zabiegiem bezbolesnym.