NA CZYM POLEGA DIAGNOSTYKA JASKRY?

Jaskra to bardzo niebezpieczna choroba (a właściwie zespół różnych chorób), gdyż może skutkować znacznym pogorszeniem wzroku a nawet jego kompletną utratą. Dlatego tak istotna jest diagnostyka. Odpowiednio wcześnie wykryta jaskra daje szanse na skuteczne leczenie i powstrzymanie postępującej utraty zdolności widzenia. Na czym polega diagnostyka jaskry?

Jakie symptomy mogą wskazywać na jaskrę?

Jaskrę charakteryzuje stopniowy zanik nerwu wzrokowego, najczęściej związane ze zwiększonym ciśnieniem w gałce ocznej lub niedokrwieniem siatkówki. Choć ryzyko jej wystąpienia rośnie wraz z wiekiem, to rzadziej, ale jednak występuje również u dzieci (jaskra wrodzona), jak i młodzieży. Jaskra może być pierwotna lub wtórna.

Na czym polega diagnostyka jaskry?

Aby zdiagnozować jaskrę przeprowadza się szereg badań dodatkowych, które pozwalają określić z jakim jej rodzajem się zmagamy lub ją ewentualnie wykluczyć. Należą do nich badania pola widzenia, polarymetria, różne typy tomografii wykonywane w różnych strukturach oka, USG, UBM.

Badanie jaskry  zawsze powinien poprzedzać pogłębiony wywiad, który określa występowanie jaskry w rodzinie, choroby (zarówno przebyte, jak i te na które obecnie cierpimy), wyniki innych badań oraz ogólny stan zdrowia.

Często pojedyncze badanie może nie wystarczyć, aby zdiagnozować jaskrę, dlatego mogą być konieczne kolejne.

Czy jaskrę można wyleczyć?

Choć jaskry nie można całkowicie cofnąć, to można ją leczyć, utrzymując naszą zdolność widzenia i powstrzymując postęp choroby. Skuteczność leczenia zależy od stopnia zaawansowania choroby, prawidłowej diagnozy i odpowiednio dobranego leczenia. No i od tego, czy pacjent podczas leczenia współpracuje, zgłasza się na wizyty kontrolne i stosuje się do poleceń lekarza prowadzącego.

Zapraszamy do kontaktu z naszą specjalistyczną kliniką okulistyczną w celu wykonania pakietu badań, które pozwolą zdiagnozować jaskrę i uratować wzrok.