KTO JEST BARDZIEJ NARAŻONY NA ZACHOROWANIE NA JASKRĘ?

Wzrok jest jednym z najważniejszych zmysłów, który uważany jest również za najdelikatniejszy. Niestety nadal wiele osób decyduje się na diagnostykę wzroku dopiero w sytuacji, kiedy przestają dobrze widzieć. W przypadku niektórych chorób wzroku profilaktyka jest w stanie wykryć pierwsze oznaki schorzenia i odpowiednio wcześnie rozpocząć leczenie, aby uniknąć powikłań. Jedną z chorób oczu, gdzie profilaktyka jest decydująca, jest jaskra, w której przebiegu, dochodzi do uszkodzenia nerwu wzrokowego, a w konsekwencji nawet do utraty wzroku. Wbrew pozorom schorzenie to nie dotyczy wyłącznie starszych osób – z jaskrą można zmagać się nawet w wieku nastoletnim.

Kto jest zaliczany do grupy bardziej narażonej na zachorowanie na jaskrę?

Grupa osób bardziej narażonych na jaskrę jest naprawdę duża. Zaliczyć do niej można przede wszystkim osoby obciążone genetycznie, osoby po 35 roku życiaosoby zmagające się niskim ciśnieniem tętniczym krwikrótkowzrocznością lub mające cienkie rogówki. Do czynników sprzyjających rozwojowi jaskry zalicza się również zaburzenia gospodarki lipidowej – hiperlipidemia i hipercholesterolemia, cukrzycę, objawy naczyniowo – skurczowe jak zimne dłonie i stopy, stres.

Jeżeli jaskra wystąpiła wśród najbliższych członków rodziny, to ryzyko zachorowania wzrasta aż ośmiokrotnie. Z tego powodu tak ważne jest, aby regularnie wykonywać badania w kierunku jaskry. Osoby obciążone genetycznie powinny poddawać się takiej diagnostyce przynajmniej raz w roku. W początkowym stadium jaskra w 90% przypadków nie daje objawów, przez co przeważnie wykrywana jest dopiero wtedy, kiedy już znaczna część komórek nerwu wzrokowego uległa już zniszczeniu. W takich sytuacjach leczenie jest trudniejsze a rokowania gorsze.

Jak wygląda leczenie jaskry?

W sytuacji, kiedy okulista wykryje jaskrę, wdrażane jest leczenie, które może zahamować lub spowolnić proces degradacji nerwu wzrokowego. Dzięki temu komfort życia pacjenta może pozostać na wysokim poziomie przez długi czas, proporcjonalnie do fazy choroby, w której jaskra jest prawidłowo zdiagnozowana i leczona – im wcześniej, tym skuteczniej. Terapia polega na obniżaniu ciśnienia wewnątrzgałkowego i jego stabilizacji na odpowiednim poziomie. W tym celu wykonuje się leczenie laserowe lub też stosuje się farmakoterapię.