JASKRA U DZIECI I MŁODZIEŻY

Zdrowie dzieci to element, który leży nam na sercu. Niestety, choroby nie omijają także najmłodszych. Jedną z nich jest jaskra, która może pojawić się niemal w każdym wieku. Jej przyczyny mogą być różne, a postawienie diagnozy często wymaga skomplikowanych badań. Jednak dzięki nowoczesnej medycynie występujące dolegliwości można złagodzić, tak by pacjent mógł w pełni cieszyć się życiem.

Jaskra – objawy i diagnozowanie

Jaskra określana jest jako wielopłaszczyznowe schorzenie, polegające na uszkodzeniu nerwu wzrokowego i w rezultacie pogorszeniem zmysłu wzroku. Dolegliwości te występują także u dzieci i przybierają dwie podstawowe formy. Po pierwsze, jaskra może zostać zdiagnozowana jako schorzenie pierwotne. Objawy, które są najczęściej zauważane przez rodziców to powiększenie gałek ocznych, łzawienie, nadwrażliwość na światło. Wśród tej grupy wyróżniamy jaskrę pierwotną wrodzoną (niemowlęcą), jaskrę pierwotną wrodzoną o późnym początku oraz jaskrę pierwotną młodzieńczą, wśród dzieci od 10 roku życia. Drugi rodzaj tej dolegliwości to jaskra wtórna, która objawia się w pewnym momencie życia. Jej najczęstsze przyczyny to przebyty stan zapalny, silny uraz, czy zmiany nowotworowe.

Jak leczyć?

Walka z chorobą odbywa się w oparciu o kontakt ze specjalistą, który zaczyna od postawienia diagnozy. Badana jest przede wszystkim konstrukcja oka, szczególnie jego przednia i tylna część. Specjalista ocenia m.in. stan tarczy siatkówki i nerwu wzrokowego. Inne metody diagnostyczne to mierzenie ciśnienia wewnątrzgałkowego i ocena kąta przesączania. Na podstawie wykonanych badań dobierana jest skuteczna metoda leczenia. Jakie sposoby są dostępne? Doraźnie wykorzystywane jest leczenie za pomocą środków farmakologicznych, które pozwalają obniżyć ciśnienie wewnątrzgałkowe i hamują zwyrodnienie. W większości przypadków konieczna jest jednak wizyta u chirurga. Jedną z dostępnych metod jest goniotomia, czyli zabieg pozwalający na wycięcie struktur w obrębie kąta przesączania oraz trabekulektomia, czyli zabieg polegający na przerwaniu niewłaściwego połączenia w okolicach kąta przesączania. Trzeba jednak zaznaczyć, że jaskra jest podstępną chorobą, która wymaga stałego monitorowania.