JAKIE SCHORZENIA TOWARZYSZĄ JASKRZE?

starsza osobaJaskra to choroba oczu, która charakteryzuje się uszkodzeniem nerwu wzrokowego oraz pogorszeniem pola widzenia. Choć jest to choroba oczu, to może mieć wpływ na cały organizm i prowadzić do poważnych powikłań zdrowotnych.

Najpopularniejsze schorzenia towarzyszące jaskrze

Jednym z najczęstszych schorzeń towarzyszących jaskrze są choroby układu krążenia. Chorzy na jaskrę mają zwiększone ryzyko wystąpienia chorób serca, miażdżycy oraz udaru mózgu. Istnieją badania, które wskazują, że osoby z jaskrą mają 40% większe ryzyko zawału serca, niż osoby bez tej choroby. Innym schorzeniem, które może towarzyszyć jaskrze, jest cukrzyca. To jednak nie wszystko. Osoby z jaskrą, które chorują na cukrzycę, mają zwiększone ryzyko wystąpienia powikłań cukrzycowych, takich jak uszkodzenie nerek czy nerwów. W przypadku jaskry warto zwrócić uwagę również na problemy związane z układem nerwowym. Choroba ta w swoich skutkach może prowadzić do uszkodzenia nerwu wzrokowego.

Inne choroby towarzyszące jaskrze

Jaskra może być spowodowana chorobami neurologicznymi, takimi jak stwardnienie rozsiane czy choroba Parkinsona. Badania naukowe wskazują, że jaskra może być związana z zaburzeniami lipidowymi oraz przewlekłym stresem. Zaburzenia lipidowe, takie jak wysoki poziom cholesterolu czy triglicerydów, mogą prowadzić do miażdżycy naczyń krwionośnych, co z kolei może wpłynąć na krążenie w obrębie oka i zwiększyć ryzyko wystąpienia jaskry. Dlatego osoby z jaskrą powinny regularnie kontrolować swoje poziomy lipidów oraz stosować odpowiednie diety i leki, aby utrzymać je na właściwym poziomie. Przewlekły stres z kolei może wpłynąć na układ hormonalny i nerwowy organizmu, co z kolei często doprowadza do wzrostu ciśnienia wewnątrzgałkowego i uszkodzenia nerwu wzrokowego.