JAKIE SĄ PIERWSZE OBJAWY JASKRY?

badanie oka u kobietyJaskra to bardzo niebezpieczna kategoria chorób, która niezdiagnozowana i nieleczona może doprowadzić nawet do całkowitej utraty wzroku. Dlatego nie powinniśmy lekceważyć żadnych objawów, które mogą wskazywać na występowanie tego schorzenia. Na jakie objawy powinniśmy zwrócić uwagę, by w porę je zauważyć i udać się do lekarza okulisty?

Objawy jaskry. Kiedy mamy powody do niepokoju?

Jaskra polega na uszkodzeniu nerwu wzrokowego, często, choć nie zawsze pod wpływem zwiększenia ciśnienia w gałce ocznej. Choć największą grupą osób chorych na jaskrę są seniorzy, to dotyka ona osób w różnym wieku.

Jaskra jest szczególnie niebezpieczną chorobą, gdyż aż w 90% przypadków rozwija się bezobjawowo, nie wykazując żadnych symptomów, wskazujących na występowanie tego schorzenie. Dlatego wiele osób nie zdaje sobie sprawę z zagrożenia, o chorobie dowiadują się na przykład przy okazji cyklicznych badań medycyny pracy.

Jeśli występują objawy jaskry, to jest to najczęściej silny dotkliwy ból w gałce ocznej. Taki atak jaskry może być zarówno być ostry czyli nagły, jak też podostry (pośredni stan pomiędzy bólem ostrym a przewlekłym).

Biorąc pod uwagę fakt, że jaskra często występuje bezobjawowo, trzeba koniecznie zwrócić uwagę na główne czynniki ryzyka, których występowanie zawsze powinno wyostrzać czujność: jaskra w rodziniewiek 40+życie w stresiekrótkowzrocznośćniskie ciśnienie tętnicze krwiczęste migreny.

W każdym przypadku wystąpienia bólu oka należy jak najszybciej umówić się na wizytę lekarską u specjalisty, który podejmie decyzję, czy zlecić odpowiednie badania.

W każdym przypadku występowanie wskazanych czynników ryzyka należy regularnie, nie rzadziej niż 1x w roku, wykonywać badania specjalistyczne w kierunku jaskry.

Istnieje szeroka gama nowoczesnych metod diagnostyki jaskry, które pomogą wykryć występowanie choroby. Możesz z nich skorzystać w naszym centrum okulistyki.